Menu

Kontakt os

Skriv en besked til os, så vender vi tilbage snarest muligt

Tak, vi vender tilbage snarest!

Hvordan laver man et 3D-billede?

 

Af Anne-Kirstine Laden-Andersen, Branding and Marketing Consultant

 

Svaret til dette spørgsmål er ikke så ligetil, og hvis du havde spurgt mig for en måned siden, ville jeg nok give dig et meget marketing-præget svar omhandlende hvor geniale 3D-billeder er, fremfor hvordan de bliver lavet. Så jeg besluttede mig for at forlade vores marketingafdeling for en kort bemærkning på en regnfuld dag i uge 42, hvor mange holder efterårsferie. Her sluttede jeg mig til vores stylist og 3D graphic artist, Chase, for at lære hvordan vi laver 3D-billeder her i Cadesign form. Det var en utrolig spændende oplevelse og jeg håber at dette blog post vil give dig en indsigt i vores processer, omend det er i en simplificeret form. God fornøjelse!

 

Step 1: Skabe omgivelserne og produktet

 

I det første trin af processen består samarbejdet primært af en arkitekt, teknisk designer og bygningskonstruktør.


Først laver bygningskonstruktøren en CAD-fil med arkitekturen, der skal bruges i scenen. Vi har flere bygningskonstruktører i huset. Denne proces sker i tæt samarbejde med 3D artisten, der skal arbejde videre på billedet. Bl.a. fordi bygningskonstruktøren placerer lyskilder i rummet, som har stor indflydelse på, hvordan det endelige billede kommer til at se ud. I dette step af processen består scenen primært af en masse grå overflader.


Hvis vi skal visualisere et produkt for en kunde, starter den proces også ved dette trin. Dette gør vi for at vi er sikre på, at produktet ser fuldstændig ud som i virkeligheden og at alle tekniske detaljer stemmer overens med virkeligheden.

 

Step 2: Kameraopsætning

I trin 2 bliver bygningen sendt videre til en 3D graphic artist, som arbejder i et andet program kaldet 3ds Max.
3D artisten putter ’kameraer’ i scenen. Placeringen på kameraerne afgør vinklen på det endelige billede. De virtuelle kameraer har de samme indstillinger som et rigtigt kamera og de har derfor ’focus’, ’defocus’ osv. Det er lidt som om, at det er en rigtig fotograf, der tager et billede af en virtuel scene. Ret sejt!

 

Step 3: Teksturer og materialer

I næste trin skal vi beslutte os for primære materialer og for lys. Nogle af de materialer, der blev overvejet til denne scene var dem, der blev brugt til murstenene, gulvene og bordpladen.
Derudover kan du vælge mellem forskellige lysindstillinger. Her kan du både arbejde med naturligt og kunstigt lys ved at flytte på lamperne inde i lokalet – eller flytte på solen udenfor i stedet. Så nu er det altså slut med at vente time efter time på golden hour lighting. Hvis der er synlige vinduer, skal man også overveje, hvad der skal vises udenfor – måske en flot, grøn plæne eller et havkig?

Bonus! I dette trin kan du overveje at tilføje lidt slitage og snavs til billedet for at få det til at se mere ægte ud. Du kan lave nogle mindre defekter på gulvene, farvevariationer på væggen osv., som alt sammen er med til at få scenen til at se mere realistisk ud.

 

Step 4: Dekoration

Herefter er tiden kommet til interiør, hvor du skal beslutte dig for hvilke møbler og dekorationer, du vil have i scenen. Du kan også vælge imellem forskellige materialer til de ting, du bruger i scenen – fx var vandhanen i dette billede oprindeligt grå.

 

Step 5: Ændret mening?

Nu hvor du ser scenen med alle dine ideer kombineret i én, ser det måske ikke helt ud, som du havde forestillet dig. En af fordelene ved 3D er, at vi kan gå tilbage til ethvert trin i processen og ændre det. Så hvis du vil ændre noget interiør, går vi tilbage til step 4 og ændrer det indtil det ser helt perfekt ud.

 

Step 6: Render output

 

Så er det tid til rendering. For de af jer, der ikke kender så meget til 3D, kan det sammenlignes med at putte en kage i ovnen – du venter lidt og så kommer billedet ud helt anderledes og næsten færdigt.
Ligesom de allernyeste ovne også skal bruge lidt tid på at bage en kage, skal vores billeder også rendere lidt tid, selvom vi har toptunede render farms.


Når billederne så er færdige med at rendere, kommer de ud sådan her:

Step 7: Photoshop-Magi

Når billedet er færdig-renderet, er det tid til at drysse noget stjernestøv ala Photoshop indover. I det sidste billede kan du se, hvordan lysene er tændt, teksturerne på væggen er mere tydelige og billedet er helt overordnet mere oplyst og ’levende’.

Til trods for at dette var en kort introduktion til vores proces, håber jeg at den kan give dig en bedre forståelse af det arbejde, som mine kollegaer udfører, når de laver et 3D-billede. Jeg har i hvert fald lært en masse, og jeg synes det er så fascinerende, hvordan man kan gå tilbage i processen og ændre små detaljer, der gør en kæmpe forskel i det færdige billede. Det er jo sådan, du får de billeder, du altid har drømt om!

Free webinar about visual configuration

 

Why do you need visual configuration and what effect does it have?

We'll answer those questions - and many more at our free webinar on November 26 at 10.30 CET.

 

Want to join us?

 

Sign up here